دلنوشت

آماده شدن مغز برای بازیافتن حداکثر تاب آوری

بازگشت قدرتمندانه

تالیف لیندا گرام؛ ترجمه حسن صادقی و همکاران


خلاصه :

تاب‌آوری چیست و چگونه برای به دست آوردن دوباره ی آن مغزمان را سیم‌کشی مجدد کنیم؟ از طوفان ها نمی ترسم، زیرا دارم یاد می‌گیرم که چطور کشتی خود را برانم. لویزیا می الکات  

پیشگفتار

زندگی پر از لحظات لذت بخش و خارق العاده است. البته، همان‌طور که همه‌ی ما می‌دانیم، انواع لحظات دیگر هم در آن وجود دارد: اوقاتی که پر استرس، غمگین کننده، کاهنده، خسته کننده، و حتی ویرانگر و آسیب زا یا تراماتیک هستند – یا صرفاً این لحظات می‌توانند ملالت بار و کسل کننده باشند. این لحظات گاهی با شدت زیادی رخ می‌دهند، ولی معمولاً در تار و پود زندگی هر روزه تنیده شده‌اند: خستگی یک رفت و آمد طولانی، دادو بیداد با هم اتاقی، سعی کردن برای آرام کردن یک کودک نوپای بازیگوش و نشاندنش روی صندلی، یک صورت حساب غیرمنتظره، یک فشار و گام بزرگ در محل کار، یک بیماری آزار دهنده، انتقاد از طرف رئیس، یک جدایی دردناک از یک یار و شریک، سکوت عبوسانه ی یک نوجوان... این است زندگی واقعی.

وقتی با چالش‌های بزرگ یا توده ای از چالش‌های کوچک که مدتهاست جمع شده‌اند ممکن است از خود بپرسید: این با چه شدتی مرا خواهد کوبید؟ کی دوباره خوب می‌شوم؟ و مهم‌تر از این، چطور می‌توانم به خودم کمک کنم؟

لیندا گراهام با تکیه بر سالها تجربه‌ی خویش به عنوان روان درمانگر، مربی مراقبه، رهبر کارگاه ها، و نویسنده، پاسخ‌هایی بسیار عالی و حتی تغییردهنده ی زندگی برای ان سوالات به ما می‌دهد. او تقاطع و اشتراکات علوم مغزی، روانشناسی رابطه‌ای، و تمارین ذهن آگاهی را بررسی می‌کند تا به ما نشان دهد چگونه می‌توانیم تاب‌آوری طبیعی خود را دوباره به دست آوریم و آن را رشد دهیم.

چندین دهه‌ی گذشته گنجینه ای عظیم از تحقیقات در مورد استرس، آسیب، و بهبودی را برایمان فراهم کرده است. یاد گرفته ایم که بدن و ذهن چگونه در برابر تهدیدها، فقدان ها، و طرد شدن ها واکنش نشان می‌دهند، ویافته ایم که چگونه است که بعضی مردم قادرند با مهارت و ظرافت و از طریق ایجاد انواع جدید انعطاف و قدرت در خود، موج های زندگی را بگذرانند.

در چیزی که آن را در مراقبت های بهداشتی مدل "تمایل و حساسیت به استرس" می نامند، واکنش فرد به بخش‌های سخت زندگی با سه عامل شکل می‌گیرد: شدت چالش‌ها، آسیب‌پذیری های وی، و منابع جبرانی. ما سعی می‌کنیم که به بهترین شیوه‌ای که می‌توانیم چالش‌ها را از سر بگذرانیم. با این حال، بازهم طوفان ها می آیند، آسیب‌پذیری هایمان را نشان می روند و مغلوب می‌کنند و منابع ما را از ما میگیرند.

همه‌ی ما آسیب‌پذیری هایی داریم که رخنه هایی هستند در زره هیجانی و ذهنیمان. لیندا گراهام، با گرما و دیدگاه پذیرنده ی یک درمانگر مجرب روی این تمرکز می‌کند که چگونه می‌توانیم از نقاط آسیب‌پذیرمان محافظت کنیم و در طول زمان آن‌ها را قوی کنیم.

بعلاوه، لیندا با گنجینه ای غنی که در رگ های این کتاب جاری ساخته، دیدگاه هایی واقع بینانه و ده ها تمرین قدرتمند و تجربی برای افزایش و ساختن منابع درونی برایمان فراهم کرده است. او این تمرینات را از درون می شناسد، و روش‌هایی خلاقانه و مشتاقانه پیشنهاد می‌کند تا از آن‌ها استفاده کنیم تا کمک شود بینش ها، الهامات، و توانایی های جدیدی را در خود ایجاد کنیم. این منابع – نوعی گنجینه ی درونی – شامل ذهن آگاهی، همدلی، و ادراک خود، شفقت به خود، امنیت، اعتمادبنفس، مهارت‌های بین فردی، آسایش با بدن، مخازن هیجانات مثبت، آرامش، شهامت، و انعطاف‌پذیری می‌شوند. این ها به فرد کمک می‌کنند تا با زندگی به نحوی انطباقی رویارویی کند – که خم شویم و نشکنیم، و سپس همان‌طور که لیندا گراهام می‌گوید به بهبودی بازگردیم. در یک کلام، این ها به فرد کمک می‌کنند که تاب‌آوری بیشتری داشته باشد.

با تشدید سرعت تغییرات اجتماعی، با ظهور تکاملات منفی در میان تکاملات مثبت، و همین که سنگرهای محافظت کم رنگ می‌شوند یا می شکنند، تاب‌آوری شخصی از همیشه اهمیت بیشتری پیدا می‌کند. همه‌ی ما چه ثروتمند باشیم و چه فقیر، چه بچه باشیم و چه بزرگ‌سال، چه بیمار باشیم و چه سالم، به تاب‌آوری نیاز داریم. تاب‌آوری، علاوه بر اینکه یاری می‌کند به خودمان کمک کنیم، کاری می‌کند که بتوانیم به دیگران نیز کمک کنیم. در این صفخات، والدین، معلمان، درمانگران، مدیران، و ارائه دهنده های مراقبت های بهداشتی می‌توانند روش‌های مؤثر بسیاری را بیاموزند تا از دیگران در توسعه ی تاب‌آوریشان حمایت کنند.

لیندا گراهام از نزدیک دیده است که چه چیزی تاب‌آوری را می‌سازد و چه چیزی هم می‌تواند آن را نابود کند. او به زبانی صمیمانه، اغلب شعرگونه، و همیشه عملی و با داشتن یک رویکرد جامع در ذهن، بدن، قلب، و روح، ثمره ی یک عمر تمرین بالینی و تفکر عمیق را به صورت یک راهنمای عملی و معتبر ارائه کرده است. اثر وی، در ادغام مبتکرانه ی خرد تفکری باستانی، روانشناسی رابطه‌ای، و علم عصب‌شناسی مدرن بسیار خلاق بوده، و با تمرکز دلسوزانه ی خود روی چیزی که اینجا و اکنون به کمک شما می شتابد به طور برجسته ای کارآمد بوده است.

تاب‌آوری مانند صفحات نگه دارنده ی کف قایق است. با وزیدن بادهای زندگی، تاب‌آوری شما را متعادل نگه می دارد و کمک به می‌کند به جلو حرکت کنید. و وقتی توفان های واقعاً  بزرگ از راه می‌رسند – هیچ زندگی ای بدون آن‌ها نیست – تاب‌آوری کمک می‌کند تا هر چه سریع‌تر قایق خود را صاف کنید و متعادل شوید. با استتفاده از دانشی که از این کتاب به دست می‌آورید، قادر خواهید بود تا در عرض دریای بزرگ این زندگی باارزش، با اعتماد به نفس مسیر خود را درنوردید.

ریچ هانسون- موسسه ی عصب‌شناسی و خرد فکری ول اسپرینگ (سان رافائل، کالیفرنیا)

حسن صادقی

دانش آموخته روانشناسی بالینی؛ مدیر عامل موسسه هدایت میزان البرز

 

(دانلود فایل کامل کتاب در انتهای صفحه)

برای درج دیدگاه باید ابتدا به عنوان کاربر به سایت وارد شده باشید.


پسران

دختران