معرفی
ما و مدرسه (قسمت سوم)
حوزههای نقشآفرینی مدرسه
بخش اول
خلاصه :
آشنایی با حوزههای نقشآفرینی مدرسه در ارتباط با تربیت نسل کودک و نوجوان، بخش اول🌸به نام خداوند تدبیر کننده امور🌸
🟢 ما و مدرسه، قسمت سوم
آشنایی با حوزههای نقشآفرینی مدرسه در ارتباط با تربیت نسل کودک و نوجوان، بخش اول
🪴🪴🪴🪴🪴🪴🪴🪴
⭕️ در قسمت گذشته به نقش و جایگاه مدرسه و نسبت آن با رشد و تربیت کودک پرداخته شد. و لزوم داشتن تعریف از جایگاه مدرسه برای رشد و تعالی کودک و جامعه مورد تاکید قرار گرفت. در این قسمت، قصد داریم تا حوزههای مورد نیاز رشد کودک در مدرسه را در کنار یکدیگر بر شمرده و با هم بررسی کنیم.
چنانچه بپذیریم کودک ما در حدود سنین جوانی، برای ورود مستقل به اجتماع نیازمند ابزارهای عاطفی، مهارتی و علمی مقتضی خود خواهد بود. دورهی ۱۲ ساله مدرسه مصادف با دوره دوم و سوم رشد او، نقشی تعیین کننده در کیفیت این رشد، ایفا خواهد کرد.
لذا سوال اساسی این است که مدارس در کدام حوزهها لازم است بستر رشد را برای کودک ما طرح ریزی و مهیا نمایند. بستری که اگر به خوبی طرح شده باشد؛ این امکان را به کودک میدهد که پیش از ورود به اجتماع و ناظر به شخصیت حقیقی یا حقوقی خود، به خوبی برای نقش آفرینی در عرصههای مختلف زندگی مهیا گردد. چه بسیار کودکان دیروز و پدران و مادران امروز که علی رغم رشد و ارتقا در زمینههای علمی، و پیمودن مدارج عالی، و داشتن شغل و درآمد مناسب، امروز در برقراری ارتباطات اولیه انسانی با همسر، فرزند، دوستان، همکاران و هم وطنهای خود، دچار ضعف و نقصان بوده و در نتیجهی این نقص در رشد، به خود و دیگران آسیب وارد میکنند.
🔺️🔻🔺️🔻🔺️🔻🔺️🔻🔺️🔻🔺️
❓️ به سوال قبل باز میگردیم. مدرسه باید کدام حوزهها را اولویت رشد متربیان خود قرار دهد ؟
حوزهی اول) حوزهی عاطفی، روانی، رفتاری
🔸️ بدون توجه به عاطفه و روان کودک نمیتوان توقع رفتار صحیح از کودک داشت. شاید دهههاست که نگاه غالب تربیتی مدارس کشور در امر تربیت، نگاه به بروزات بیرونی متربی بدون توجه به علت و ریشهی رفتار ایشان بوده است. بدین معنی که بدون توجه به چرایی بروز یک رفتار در متربی، تلاش میشود خود رفتار را با اعمال قدرت و وضع قوانین نامناسب تغییر داده و بدون توجه به نیازهای عاطفی و روانی کودک، توقع اصلاح رفتارهای بیرونی او را داشته باشیم.
متاسفانه ما بدون شناخت دنیای کودک، بدون توجه به نیازهای فطری او، بدون توجه به زاویه نگاه متفاوت و تلقی او از دنیای پیرامون خود، انتظار شکل گیری رفتار صحیح را، آن هم به صورت دستوری و از موضع اجبار و اقتدار داریم.
البته که جایگاه اصلی تامین نیازهای عاطفی، روانی کودک در خانواده است؛ لیکن مدرسه نیز نقشی اساسی در این مهم ایفا میکند. و در صورت عدم توجه به این حوزه، ناخواسته امکان ایجاد آسیب به روان کودک را فراهم خواهد کرد؛ لذا تمامی برنامههای آموزشی و تربیتی مدرسه حتماً میبایست در مقام طرح و اجرا، ملاحظات و اقتضائات عاطفی و روانی کودک را مد نظر قرار داده باشد. بدون داشتن پیوست عاطفی در طراحی و اجرای برنامههای مدرسه، تمامی اقدامات تربیتی و آموزشی مدرسه عقیم یا حداقل کم اثر خواهد بود.
در آینده به صورت تفصیلی مصادیق هماهنگی انواع طرح درسهای آموزشی و تربیتی با اقتضائات روحی و روانی کودک را بررسی خواهیم کرد.
حوزهی دوم ) حوزهی ارتباطی، اجتماعی
🔹️ همهی ما در محیط اجتماع انواع اعوجاجات، بد اخلاقیها، کج رفتاریها و کم توجهیها به قوانین اجتماعی را دیدهایم. چه بسا این موارد از سوی خود ما هم سر زده باشد. بعضا شاهد پروژههای بزرگ و پر هزینهی فرهنگی در سطح ملی و شهری، با موضوعات مختلف و متفاوت و به جهت ارتقای سطح فرهنگی جامعه بودهایم. اما چرا هم چنان شاهد اثر گذاری عمیق، مانا و ماندگاری نیستیم ؟
واقعیت این است که بسیاری از اشکالات ارتباطی و اجتماعی ما، چه در نسبت با اعضای خانواده، دوستان، همکاران و نزدیکان ما بوده باشد. چه در سطحی بالاتر نسبت به تعاملات ما در جامعه با افراد غیر آشنا بوده باشد. ریشه در دوران کودکی ما و آموختههای دوران کودکی دارد؛ این در حالی است که این موارد، در دوران مدرسه و خصوصاً دورهی دبستان بچهها قابل آموزش و فرهنگ سازی میباشد. در صورتی که یک مدرسه ارتقای مهارتهای ارتباطی و اجتماعی کودک را به عنوان یکی از رسالتهای خود، در برنامه و طراحی آموزشی و تربیتی خود مد نظر داشته باشد؛ و صرفا شان و جایگاه خود را آموزش کتب درسی تعریف نکرده باشد و ضرورتاً اجازهی شکلگیری تعاملات انسانی را مابین متربیان مدرسه برقرار کرده باشد؛ کودک نسبت به انواع تعاملات اجتماعی و ارتباطی در مقیاس کوچکتر، که جامعه کلاس و مدرسه خواهد بود مواجهه هدفمند داشته و به مرور مهارتهای ارتباطی خود را ارتقا خواهد داد. اینکه ملزومات طرح این بستر چیست و چگونه میتوان این رشد را رقم زد موضوع نوشتارهای آینده خواهد بود.
🔻 در نوشتار بعدی با سه حوزهی دیگر نقش آفرینی مدرسه، در جهت رشد آموزشی و تربیتی کودک آشنا خواهیم شد. ان شاءالله
ادامه دارد ....
🌱🌱🌱🌱🌱🌱🌱🌱🌱