معرفی

ما و مدرسه، قسمت پنجم

حوزه‌های نقش‌آفرینی مدرسه، بخش سوم


خلاصه :

آشنایی با حوزه‌های نقش‌آفرینی مدرسه 

🌾به نام خداوند تعلیم دهنده🌾

🟠 ما و مدرسه، قسمت پنجم

🔲 آشنایی با حوزه‌های نقش‌آفرینی مدرسه در ارتباط با تربیت نسل کودک و نوجوان، بخش سوم

📙📘📗📕📔📙📘📗📕📔

⭕️ همانگونه که مستحضرید تاکنون با چهار حوزه از حوزه‌های نقش‌آفرینی یک مدرسه آشنا شده‌ایم. در این نوشتار بنا داریم تا با پنجمین و آخرین مورد از این حوزه‌ها آشنا گردیم.

حوزه‌ی پنجم ) یادگیری علم و دانش

🔸️ در میان حوزه‌های تربیت کودک، حوزه‌ای که مدارس کشور نسبت به اهمیت آن اتفاق نظر دارند، همین حوزه می‌باشد و امروزه بخش غالب حضور دانش‌آموزان در مدرسه صرف پیگیری همین حوزه می‌گردد.
باید توجه داشت که یادگیری علم و دانش از چند منظر حائز اهمیت است.

اول) توجه به این حوزه می‌تواند مبنای رشد متوازن کشور در بخش‌های مختلف قرار گیرد.
دوم) از مسیر مواجهه‌ی دانش‌آموزان با انواع علوم پایه و با توجه به استعداد و علاقه‌ی آنها، در آینده زمینه‌ی دستیابی به شغل یا تخصص، به جهت تامین نیاز فرد و جامعه فراهم خواهد شد.
و البته باید توجه داشته باشیم که دستیابی به تحصیلات دانشگاهی، تنها مسیر رسیدن به تخصص یا مهارت نمی‌باشد.
سوم) قوای فکری و عقلی کودک را فعال، و کیفیت اندیشیدن را در او ارتقا خواهد بخشید. این مهارت در آینده در صورت هم راستا شدن با سایر حوزه‌های تربیتی، در ارتقای کیفیت لحظه لحظه‌ی زندگی فردی، خانوادگی و اجتماعی او اثر مستقیم خواهد داشت.

طبعاً فرای سه مورد ذکر شده در بالا، موارد دیگری هم هست که در جای خود حائز اهمیت بوده و می‌توان به آن پرداخت. اما اکنون و در ادامه بنا داریم فرهنگ و رویه‌ی مواجهه دانش‌آموزان با فراگیری علم و دانش در مدارس را بررسی کرده تا نسبت به آسیب‌های آن احتراز داشته باشیم.

▪️▫️▪️▫️▪️▫️▪️▫️▪️▫️▪️

🔹️ چنانچه به خاطر داشته باشید در گذشته در خصوص نقش و جایگاه مدرسه در پرورش نسل کودک و نوجوان، صحبت کردیم. و تاکید کردیم که در صورتی که مدرسه به عنوان یکی از مهمترین بسترهای رشد کودکان، نخواهد یا نتواند به ایفای نقش خود بپردازد. لاجرم با رشد نامتوازن کودکان و به تبع آن آسیب‌های فردی،خانوادگی و اجتماعی دوره‌ی بزرگسالی ایشان مواجه خواهیم شد.
به عنوان مثال پزشک متخصصی را تصور کنید که علی رغم طی مدارج مختلف علمی، توان و مهارت برقراری یک ارتباط اجتماعی اولیه با بیمار یا خانواده‌ی خود را نداشته باشد. ممکن است این پزشک دوره‌ی تحصیلات دبستان و متوسطه‌ی خود را در بهترین مدارس، و با حداکثر تمرکز روی کتب درسی طی کرده باشد اما در دوره‌ی کودکی، خانواده و مدرسه نتوانسته‌اند برای کسب مهارت‌ها زندگی و روابط اجتماعی او برنامه‌ی مشخصی داشته باشند.
یا کاسب و تاجر فرشی را تصور نمایید که هنوز در دوره‌ی میانسالی به علت عدم نهادینه شدن مهارت‌های بدنی، بهداشتی مربوط به دوران کودکی خود، نسبت به داشتن تغذیه و رژیم مناسب و داشتن برنامه‌ی ورزشی هفتگی خود، کوچکترین دغدغه و اهتمامی از خود نشان نمی‌دهد. و موارد متعدد دیگری که امروزه به عنوان آسیب‌های عدم رشد متوازن انسانی در خودمان و جامعه شاهد آن هستیم. موارد مهمی که اگر در همین دوره‌ی دبستان نتوانیم در فرزندان خود نهادینه کنیم، در آینده‌ی نزدیک همچنان شاهد تبعات آن برای ایشان خواهیم بود.

💠 لذا ما به عنوان مدرسه، و شما به عنوان خانواده و اولیای فرزندان خود باید توجه داشته باشیم که علی‌رغم اهمیت فوق‌العاده یادگیری علم و دانش، چنانچه حداکثر ظرفیت یک مدرسه صرف همین حوزه شده و برنامه‌ی جامع و هدفمندی برای کودک در چهار حوزه‌ی دیگر نداشته باشیم. نمی‌توانیم توقع رشد متوازن، ماندگار و عمیقی را برای فرزندان خود داشته باشیم. در نتیجه یکی از آسیب‌ها و آفت‌های پرداخت حداکثری مدارس کشور به حوزه‌ی یادگیری علوم، در حاشیه قرار گرفتن سایر حوزه‌های رشد کودک می‌باشد.

🖇🖇🖇🖇🖇🖇🖇🖇🖇🖇🖇

📍و اما آسیب دوم در خصوص کیفیت پرداخت به آموزش دروس مختلف در سال‌های مدرسه می‌باشد. امروزه دیگر باید بپذیریم که نگاه سنتی به مقوله آموزش و یاددهی جوابگوی ارتقای سطح علمی فرزندانمان نمی‌باشد.
باید بپذیریم که اکتفا به صفحه‌ی کتاب و تخته‌ی کلاس، جوابگوی فهم مفاهیم نمی‌باشد.
بپذیریم که رویه‌ی حفظ کردن مطالب کتاب درسی، و ثبت پاسخ حفظ شده روی کاغذ، و نمره‌ی کامل برگه‌ی امتحان نمی‌تواند علامت به فهم رسیدن و یادگیری مطالب درسی باشد.
باید از خود بپرسیم که سهم لمس کردن مفاهیم کجاست؟
سهم مواجهه‌ی مستقیم با پدیده‌ها کجاست؟
سهم ایجاد پرسش از چرایی بروز یک رخداد...
سهم انگیزه‌ی کشف و فهم در دانش آموز...
سهم خارج شدن از صفحه کتاب و یافتن مفاهیم و کاربردهای عینی و ملموس آن‌ها در زندگی کجاست؟ ارتباط مفاهیم انتزاعی کتاب ریاضی با طبیعت پیرامون ما چیست؟
چگونه می‌توان میان مفاهیم مختلف درسی ارتباط و میان آنها پلی برقرار کرد؟
و...
ده‌ها مورد ریز و درشت دیگر که در برنامه‌های آموزشی ما مفقود گشته، یا به صورت جزیره‌ای، کم رنگ و کم اثر پیگیری می‌شود.
علی رغم تلاش‌های متولیان آموزش، هنوز سهم مواجهه‌ی مستقیم و زنده با مفاهیم کتاب‌ها، حداقل مقدار ممکن می‌باشد.

🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻

🔸️ در آینده به یاری خدا در خصوص چگونگی زنده کردن مفاهیم درسی دوره‌ی دبستان برای دانش‌آموزان و همچنین چگونگی هم راستا و هم زمان شدن رشد در حوزه‌های پنچ‌گانه برای متربیان صحبت خواهیم کرد. اما اکنون و در نوشتارهای بعدی بنا داریم اصول یازده‌گانه روش میزان را یک به یک با هم بررسی کرده و به بحث گذاریم. تا از قِبل آن به یک ساختار متوازن نسبت به رشد در حوزه‌های پنج‌گانه، دست یابیم. ساختاری که طی آن آموزش و پرورش، تعلیم و تربیت، به صورت توامان و هماهنگ به پیش رود. ان شاءالله

برای درج دیدگاه باید ابتدا به عنوان کاربر به سایت وارد شده باشید.

پسران

دختران