معرفی

ما و مدرسه ، قسمت چهارم

حوزه‌های نقش‌آفرینی مدرسه

بخش دوم


خلاصه :

آشنایی با حوزه‌های نقش‌آفرینی مدرسه در ارتباط با تربیت نسل کودک و نوجوان

🌿 به نام رب عالمین 🌿

🔳 آشنایی با حوزه‌های نقش‌آفرینی مدرسه در ارتباط با تربیت نسل کودک و نوجوان، بخش دوم

❄️❄️❄️❄️❄️❄️❄️❄️❄️❄️

⭕️ در قسمت پیش با ۲ حوزه‌ی اول از مسئولیت‌های یک مدرسه نسبت به فرزندان خود، آشنا شدیم. امید است در این قسمت با ۲ حوزه‌ی دیگر از این مسئولیت‌ها آشنا گردیم.

حوزه‌ی سوم) حوزه‌ی اخلاقی و معنوی

🔸️ ️همه‌ی ما می‌دانیم انسان صرفاً یک موجود مادی و محتاج آب و هوا و خوراک نیست.
انسان دارای یک وجه معنوی و فراتر از عالم ماده است که در بستری از یک زندگی اجتماعی، امکان رشد و تعالی می‌یابد.
لیکن باید توجه داشت که، چنانچه نهایت هدف از خلقت انسان را صرفاً رسیدن به نیازهای اجتماعی او به مانند ارتباطات خانوادگی، شغل مناسب، موقعیت اجتماعی و... در نظر بگیریم؛ و توجهی به هدف والای خلقت او، یعنی به فعلیت رساندن ظرفیت‌های روحی و انسانی او نداشته باشیم؛ ناخواسته کودک‌مان را با یک رشد ناموزون مواجه خواهیم ساخت که امروزه مصادیق گوناگون آن را در جوامع انسانی شاهد هستیم.

لذا باید توجه داشته باشیم که کسب مهارت زندگی به موازات رشد فضایل انسانی است که جهت زندگی فرزندانمان را معنا خواهد بخشید.

◽️◾️◽️◾️◽️◾️◽️◾️◽️◾️◽️

🔹️ در این زمینه دو اشکال اساسی در ایام مدرسه و در دوره‌ی دبستان (از سوی خانه یا مدرسه) وجود دارد که عموماً همراه با تندروی و یا کندروی بوده و می‌بایست از آن احتراز گردد.
در نگاه اول جهت نیل به مفاهیم والای اخلاقی، پیش از رسیدن کودک به ظرفیت ادراکی متناسب، او را با مفاهیمی انتزاعی و خارج از سطح درک و فهم او به مانند بهشت و جهنم، فرشته و شیطان، صواب و گناه و... آشنا کرده و موجبات اختلال در رشد فضایل اخلاقی او را در آینده فراهم خواهند ساخت.
اما در منظر دوم نیز با یک نگاه بی تفاوت نسبت به فرایند رشد معنوی کودک مواجه هستیم؛ و به طور کلی هیچ برنامه‌ی مشخصی جهت آشنایی کودک با مفاهیم والای الهی و انسانی به مانند کمک به هم نوع، بخشش داشتن نسبت به او، رعایت حق نوبت، تلاش برای رفع ناراحتی دوست، احترام به پدر و مادر، محافظت و مراقبت از کلام طیب، ادب در رفتار، و به موازات فضایل انسانی و اجتماعی قبلی، آشنایی با نعمت‌های خداوند، نظم در خلقت، هدفمند بودن آفرینش انسان و جهان، و آشنایی اجمالی و متناسب نسبت به زندگانی پیامبران الهی و ائمه‌ی هدی وجود ندارد. مواردی که لازم است در دوره دبستان برای آن‌ها در حد فهم و درک و ظرفیت کودک، برنامه‌ و طراحی مشخص داشت.

🍃🌾🍃🌾🍃🌾🍃🌾🍃🌾🍃

حوزه‌ی چهارم) حوزه‌ی بدنی و بهداشتی

🔸️چنانچه بپذیریم که رسالت همه‌ی ما، رشد همه جانبه و متوازن در وجوه مختلف انسانی بوده، و مراقبت از جسم و بدن، تاثیر مستقیم بر کیفیت رشد قوای روحی، ذهنی و جسمی ما خواهد گذاشت؛ لازم است مدرسه نیز در کنار خانواده به عنوان یک بستر آموزشی و تربیتی، در دو بخش محافظت از بهداشت عمومی بدن و تقویت قوای جسمی کودک، نقشی فعال برای خود تعریف کرده و با آموزش و فرهنگ‌سازی مواردی چون رعایت بهداشت فردی، توجه یافتن به تغذیه و خوراک سالم، داشتن نرمش و تحرک روزانه، پیگیری حرکات اصلاحی مورد نیاز هر کودک، و از سوی دیگر برنامه‌ریزی برای طرح فعالیت‌های ورزشی در دو سطح عمومی و حرفه‌ای، بستری مناسب را جهت رشد در حوزه‌ی بدنی، بهداشتی برای متربیان مدرسه طرح ریزی نماید.
طبیعتاً این حوزه از موارد فرا بخشی بوده که نیاز به مشارکت سایر نهادهای مرتبط در بستری از یک طرح جامع و هماهنگ را نیز خواهد داشت.

🔻 در نوشتار بعدی با حوزه‌ی پنجم از حوزه‌‌های نقش آفرینی مدرسه، آشنا خواهیم شد. ان شاء الله

ادامه دارد....

برای درج دیدگاه باید ابتدا به عنوان کاربر به سایت وارد شده باشید.

پسران

دختران